وداع زود هنگام دکتر غضنفری با زندگی، زاگرس و مردمانش




دکترغضنفری؛ استاد دانشگاه لرستان در روز پنجشنبه 14 فروردین 1399 پس از تحمل یک دوره بیماری دارفانی را وداع گرفت و خانواده، بستگان، دوستان و دوستدارانش را در غم و اندوه فرو برد.

دکتر هدایت غضنفری در آذر سال 1347 در تهران به دنیا آمد؛

در سال ۱۳۶۶ از دبیرستان البرز دیپلم گرفته و از بهمن همان سال دانشجوی جنگلداری دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران شد؛

شادروان غضنفری در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بوده و از سال ۱۳۷۶ دوره‌ی دکترا را در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران(کرج) آغاز کرده است.

وی در سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ کارشناس مسئول طرح جنگلداری خیرود بوده است که زیر نظر دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران مدیریت می‌شد؛

در سال ۱۳۷۴ در مرکز سنجش از دور ایران مشغول به کار شده و پایان نامه‌ی ارشد خود را در تعیین مرز و تیپ بندی جنگل‌های حوزه‌ی چوب و کاغذ مازندران به انجام رسانده است.

از سال ۱۳۷۵ هم در مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان تهران مشغول به کار شد؛ اما کار در آن را رها کرده و بورسیه دانشگاه لرستان شد.

با انکه خود گفته است: البرز مرکزی زادگاه و زیستگاه آرمانی من است. شیرپلا، توچال، کلک‌چال، دارآباد، سیاه‌سنگ، پلنگ‌چال، پالون گردون، سوتک آزادکوه و ... دماوند.

اما سرنوشت نام او را با زاگرس گره زد.

وی از سال 1380 برای فراهم کردن مقدمات پایان نامه‌ی دکترای خود در روستای هواره‌خول بانه و در میان مردم زندگی کرد و با مردمی آشنا شد که برای تامین معیشت خود به شدت به جنگل و به بلوط وابسته اند.

خود او گفته است: پس از یک سال و نیم زندگی نیمه وقت در روستای هواره‌خول، دیگر جنگلبانی نبودم که از بالا به پایین و یا از منظر یک دانش‌آموخته جنگل به منابع جنگلی نگاه کنم.

قریب به دو دهه استادی دانشگاه؛ همسازی با جنگل نشین؛ آموزش دانشجویان، و توجه به دانش و فرهنگ بومی از او چهره ای متمایز در میان جنگلبانان ایران ساخته است.

ایجاد مرکز پژوهش و توسعه جنگلداری زاگرس شمالی و مدیریت آن در سالهای 1384 تا 1392 از دیگر خدمات این استاد برجسته است.

روحش شاد؛ و یادش گرامی باد.

(توضیح: در تنظیم زندگی نامه دکتر غضنفری از جمله از مصاحبه شادروان با انجمن مردمی پاژین بانه که در سایت انجمن فوق درج شده؛ استفاده شده است).

 




 کلمات کلیدی : هدایت غضنفری- زاگرس- بلوط-گلازنی 
 تاریخ ارسال خبر : چهار شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹  |    بازدیدها : 1222
 کلیه حقوق متعلق به:  موسسه شمیم جنگل ایران می باشد.  |2019/1398 |